Drobečková navigace

Úvod > Aktuality > Trochu z historie naší obce - LETECKÁ NEHODA

Trochu z historie naší obce - LETECKÁ NEHODA



 znak.[93].jpg   

 

Trochu z historie naší obce - LETECKÁ NEHODA - Smrčná Hutě 

Naši senioři o této historické události ví nebo slyšeli, rádi bychom všem ostatním přiblížili z dostupných zdrojů tuto historickou událost. 

V místní časti Smrčná Hutě se dne 22.12. 1950  - 11.45 hod stala letecká nehoda.

Nalezené informace :

Dne 22.12.1950, pouhý den před tím, než vláda vyhláškou č. 781/1950-BL ukončila činnost tzv. Bezpečnostního letectva došlo nedaleko Jihlavy k letecké katastrofě stroje K-65A ( Čáp ) této policejní složky. Stroj letěl z Prahy do Břeclavi, ovšem zrádné počasí na Českomoravské vysočině dostalo posádku do úzkých. Z důvodu nízké oblačnosti a zhoršující se dohlednosti byl pilot nucen letět těsně při zemi. V prostoru Jihlavy bylo již počasí zřejmě naprosto nevyhovující, stroj se otočil a pokračoval zpět  přes Hybrálec na Smrčnou.  V prostoru osady Stará Huť byl letoun spatřen svědky na zemi, jak v přízemní  mlze v malé výšce provádí ostrou zatáčku. Během ní letoun zachytil o zem a roztříštil se. Všechny tři osoby na palubě při nehodě zahynuly.

Katastrofa byla asi hodně utajena, vzhledem k cestujícím, jedním z nich byl tehdejší velitel SNB.

Posádka:

pilot kpt. Eduard Spousta ( 34let ) - velitel bezpečnostního letectva 

kpt. STB Jaromír Horák ( 30let )

plk. SNB a vedoucí sektoru LM Viktor Linhart ( 37let )

Dle pozdějšího šetření STB byla jako příčina nehody stanovena chyba pilota a let za špatných povětrnostních podmínek.

 SPOUSTA Eduard(LN +1950 12 22).jfif

 

Hrob Eduard Spousta

Bývalý vojenský pilot Eduard Spousta, toho času velitel letectva SNB (Sbor Národní Bezpečnosti = socialistická policie), zemřel při letecké nehodě dne 22.12.1950 mezi obcemi Smrčná a Hybrálec u Jihlavy. Spolu s ním zemřeli dva cestující příslušníci StB (Státní bezpečnost = socialistická tajná policie).

Hezký snímek letounů K-65 Bezpečnostního letectva. V průběhu roku 1950 byly stroje převedeny z civilního rejstříku
(OK-XXX) na značku Bezpečnostního letectva (B-XXXX). Během měnících se úkolů a několika reorganizacích se útvar přejmenoval na Bezpečnostní letku (1951-1953), Letecký oddíl Ministerstva vnitra (1953-1979), Leteckou správu FMV a SNB atd... V současnosti využívá Policie ČR pouze vrtulníky které byly z původních "Božen" (B-XXXX) v roce 2005  přeregistrovány  opět na  civilní značky OK-XXX. (Byl jim přidělen blok registrací OK-BYA až OK-BYZ)

 

letadla.jpg planek_letadla.jpg

 Zákres poslední fáze letu:

1950 12 22-a2f situač plánek LN.jpg 1950 12 22-ac2a.jpg

  

Místo dopadu letounu v r. 2021. Po havárii se na poli již nenachází žádné stopy.

mapy(17)A (1).jpg IMG_9176A.jpg 

Posádka stroje  letěla na místo události vlakového neštěstí u Podivína na Břeclavsku, které se odehrálo o den dříve.

Událost si celkově vyžádala 34 životů, dalších 54 osob bylo zraněno. Další tři nepřímé oběti si tedy vlaková nehoda  vyžádala následujícího dne.

 

 

Výstřižek právo1.jpg

 

 

Prameny:

- archiv Libor Šolín

Pavel Krejčí 4.2021




Komentáře


Žádné komentáře doposud nebyly přidány.

Přidat komentář

Vámi zadané osobní údaje budeme zpracovávat za účelem odpovědi. Bližší informace naleznete v zásadách zpracování osobních údajů