Trochu z historie naší obce - LETECKÁ NEHODA - Smrčná Hutě
Naši senioři o této historické události ví nebo slyšeli, rádi bychom všem ostatním přiblížili z dostupných zdrojů tuto historickou událost.
V místní časti Smrčná Hutě se dne 22.12. 1950 - 11.45 hod stala letecká nehoda.
Nalezené informace :
Dne 22.12.1950, pouhý den před tím, než vláda vyhláškou č. 781/1950-BL ukončila činnost tzv. Bezpečnostního letectva došlo nedaleko Jihlavy k letecké katastrofě stroje K-65A ( Čáp ) této policejní složky. Stroj letěl z Prahy do Břeclavi, ovšem zrádné počasí na Českomoravské vysočině dostalo posádku do úzkých. Z důvodu nízké oblačnosti a zhoršující se dohlednosti byl pilot nucen letět těsně při zemi. V prostoru Jihlavy bylo již počasí zřejmě naprosto nevyhovující, stroj se otočil a pokračoval zpět přes Hybrálec na Smrčnou. V prostoru osady Stará Huť byl letoun spatřen svědky na zemi, jak v přízemní mlze v malé výšce provádí ostrou zatáčku. Během ní letoun zachytil o zem a roztříštil se. Všechny tři osoby na palubě při nehodě zahynuly.
Katastrofa byla asi hodně utajena, vzhledem k cestujícím, jedním z nich byl tehdejší velitel SNB.
Posádka:
pilot kpt. Eduard Spousta ( 34let ) - velitel bezpečnostního letectva
kpt. STB Jaromír Horák ( 30let )
plk. SNB a vedoucí sektoru LM Viktor Linhart ( 37let )
Dle pozdějšího šetření STB byla jako příčina nehody stanovena chyba pilota a let za špatných povětrnostních podmínek.
Bývalý vojenský pilot Eduard Spousta, toho času velitel letectva SNB (Sbor Národní Bezpečnosti = socialistická policie), zemřel při letecké nehodě dne 22.12.1950 mezi obcemi Smrčná a Hybrálec u Jihlavy. Spolu s ním zemřeli dva cestující příslušníci StB (Státní bezpečnost = socialistická tajná policie).
Hezký snímek letounů K-65 Bezpečnostního letectva. V průběhu roku 1950 byly stroje převedeny z civilního rejstříku
(OK-XXX) na značku Bezpečnostního letectva (B-XXXX). Během měnících se úkolů a několika reorganizacích se útvar přejmenoval na Bezpečnostní letku (1951-1953), Letecký oddíl Ministerstva vnitra (1953-1979), Leteckou správu FMV a SNB atd... V současnosti využívá Policie ČR pouze vrtulníky které byly z původních "Božen" (B-XXXX) v roce 2005 přeregistrovány opět na civilní značky OK-XXX. (Byl jim přidělen blok registrací OK-BYA až OK-BYZ)
Zákres poslední fáze letu:
Místo dopadu letounu v r. 2021. Po havárii se na poli již nenachází žádné stopy.
Posádka stroje letěla na místo události vlakového neštěstí u Podivína na Břeclavsku, které se odehrálo o den dříve.
Událost si celkově vyžádala 34 životů, dalších 54 osob bylo zraněno. Další tři nepřímé oběti si tedy vlaková nehoda vyžádala následujícího dne.
Prameny:
- archiv Libor Šolín
Pavel Krejčí 4.2021
Žádné komentáře doposud nebyly přidány.
středa: 18:00 - 20:00
Přidat komentář